top of page

Po anglicky doma alebo v jazykovke?

Prečo moje dieťa chodí do krúžku angličtiny? A ešte k tomu nie v mojej jazykovke?


Tie, čo ma poznáte zo skupiny Mama je najlepšia učiteľka viete, že som veľká propagátorka domáceho učenia angličtiny, preto rátate s tým, že učím svojích synov doma a čudujete sa, keď sa dozviete, že moje dieťa chodí na krúžok. Pravda je, že sa učíme angličtinu doma, ale táto možnosť sa nevylučuje so žiadnou inou.


O tomto bude dnešný článok a povieme si, aké možnosti máme, ak chceme, aby naše deti vedeli jazyk a pre ktorú z nich by ste sa mali rozhodnúť vy, aby to bola správna trefa práve pre vás.


Od narodenia syna som vedela, že sa budem chcieť s ním venovať angličtine. Moje predstavy ešte ako tehotnej boli ale trochu idealistické, predstavovala som si ako nastavíme bilinguálne prostredie a budem naňho hovoriť po anglicky a ocko po slovensky. A postupne počas toho ako rástol, sme vystriedali viaceré spôsoby, kým sme našli to, čo nám vyhovuje.



AKÉ SÚ TEDA MOŽNOSTI?


  • Jazykový kurz v jazykovke

  • Jazykový kurz online- ja som sama veľmi online kurzom pre deti neverila. Ale čuduj sa svete, fakt to ide.

  • Individuálne hodiny – výhodné finančne hlavne so súrodencom

  • Krúžok v škôlke

  • Bilinguálny prístup – technika immersion, OPOL

  • Život v zahraničí

  • Angličtina doma – mama robí cielené aktivity

  • Angličtina v telke

  • Anglická jazyková škôlka


My sme vyskúšali skoro všetko. Skúšala som bilinguálny prístup, chodil na detské hodiny angličtiny ku mne do jazykovky aj na súkromné hodiny k Native Speakerovi. Teraz sa učíme hlavne doma ale chodí na AJ aj v škôlke.


Neznamená to, že všetko predtým nefungovalo. Fungovalo, ale na nejaký čas. Aj naše učenie doma neostáva nemenné. Jeho potreby sa menia. A mení sa moje pochopenie jeho potrieb. A toto je ten kľúčový bod. Ak sa chceš ako mama rozhodnúť pre správny spôsob, potrebuješ poznať a zohľadniť jeho indiviudálne potreby. Pretože mama pozná svoje dieťa najlepšie.


Jazykový kurz v jazykovke bol pre nás problémom, pretože som ho nechcela nechať opäť niekde samého, nezvykal si na škôlku ľahko a potreboval byť s mamou. Pre mnohé deti je toto problém. Po celom dni v škôlke, v odlúčení od mamy, ešte byť niekde sám a zase sa niečo učiť. Aj presun po škôlke bol pre nás problém, preto sme nakoniec zrušili AJ na kurze u mňa aj individuálne hodiny s Native Speakerom. Aj futbal. Viem, že veľa ľudí a detí s tým nemá žiadny problém. Ale nám to nevyhovovalo, hnať ho niekam na krúžok, aby sme prišli načas, keď on sa chcel ostať na ihrisku hrať. Donútiť a tlačiť ho? Takto by sme asi pozitívny vzťah k angličtine – či futbalu – nezískali.





Angličtina v škôlke je z tohto pohľadu výhra. Celkovo si však myslím, že kvalita AJ v škôlke býva nižšia, aj býva často priveľa detí na jeden krúžok. Ale je tam s kamarátmi, idú tam skoro všetci z triedy, a robí a učí sa tam aj iné veci ako by sa učil so mnou. Nevýhodou akurát je, že v našej škôlke ponúkajú krúžky iba posledný ročník pre predškolákov, a to je za mňa zbytočne neskoro. Samotný takýto kurz by však určite nestačil na nejaký pokrok v jazyku. Nemám informáciu, čo tam robia, ťažko si potom môžeme opakovať doma. To je nevýhoda aj mnohých kurzov. Naproti tomu neleží jeho vzdelávanie iba na mojich pleciach, viem, že keď niektorý deň sa nestihneme angličtine venovať, tak ju mal aspoň v škôlke. Proste zvyšuje to exposure, a vidí, že aj iné deti sa učia a po anglicky hovoria.


Bilinguálny prístup mi vôbec nešiel. Bola som unavená, nevyspatá, a pokusy hovoriť na moje dieťa po anglicky boli iba ojedinelé výkriky do tmy, keď sa mi podarilo si na to spomenúť. A hlavne mi to prišlo extrémne neprirodzené, angličtina napríklad nemá zdrobneniny tak ako slovenčina a a ja som nebola zvyknutá hovoriť po anglicky na dieťa, dovtedy som komunikovala iba s dospelými.


Čakať s angličtinou až kým pôjde do školy mi prišla veľká škoda, lebo viem, že senzitívne obdobie na učenie jazyka je teraz. V škole sa už budeme venovať iným veciam, príde na rad písanie a matematika, plno nových frustrujúcich vecí. Angličtina bude už pre nás niečím známym, možno niečím, čo bude mať v škole rád a bude sa tam tešiť.


Z toho vznikla angličtina doma. Tento nápad vznikol ešte počas doby, kedy chodil na angličtinu ku mne do jazykovky. Vtedy som si všimla, že najväčší pokrok urobíme aj tak doma, pretože mi pomáhal chystať a skúšať aktivity, ktoré som potom robila na kurze s deťmi. Rovnako som videla na iných deťoch, ktoré doma s mamou opakovali a ktoré nie. Jeden krát týždenne v skupine viacerých detí proste na osvojenie jazyka nestačí. Nevyužije sa tak ich plný potenciál.





Takáto bola naša cesta, a preto chodí moje dieťa do krúžku, aj keď sa učíme angličtinu doma.


Máte to teraz spraviť rovnako? Určite nie. Mama pozná najlepšie svoje dieťa. Prospeje mu krúžok? Je pre nás OK niekde chodiť? Fungoval by lepšie na individuálnych hodinách? Alebo online? Prosperuje v kolektíve? Ako sa nám páči, keď to robíme doma? Máme z toho obaja radosť? Pýta sa, že chce chodiť na nejaký krúžok – potom je krúžok angličtiny top, lebo tam máte všetko, pohyb, tanec, spev, pamäť, jemnú motoriku, kreslenie, zábavu aj angličtinu.

Pozorujte svoje dieťa a skúšajte, čo vyhovuje vám.


Za mňa domáce učenie vyhráva z týchto dôvodov:

  • Mama vie, ako dieťa najlepšie zaujať, čo ho baví, akým spôsobom sa učí.

  • Vie kedy má náladu a je s ním 24 hodín denne, pokiaľ nechodí do škôlky ešte, aby tú náladu vystihla. Lektor poobede o štvrtej v utorok má len tých 45minút. Ak je dieťa práve unavené, prestimulované, podráždené zo škôlky alebo iba obyčajne hladné, má lektor trochu smolu.

  • Na vzdelaní jej dieťaťa jej záleží najviac. Lebo je to jej dieťa. Žiadnemu lektorovi nebude na ňom záležať rovnako. Môže sa snažiť, ale má v krúžku ďalších 3- 5 detí na ktoré sa musí sústrediť za ten krátky čas rovnako.

  • Navyše tie možnosti, čo máte na učenie doma, sa v jazykovke simulujú len ťažko. Používať reálne predmenty, učiť sa ten jazyk v kuchyni pri šúpaní zeleniny, ráno pri obliekaní, proste zapájauť do denného života. To je fantastické .

  • Pre toto všetko je mama najlepšia učiteľka, preto sa tak aj volá skupina na Facebook-u, v ktorej mamičky k domácemu učeniu inšpirujem.

  • Ďalší dôvod je, že mama tým získa veľmi cenný spoločný čas s dieťaťom, ten čas strávený učením má úplne inú kvalitu. Často tým mama získa aj pocit vlastnej sebarealizácie, úspechu, lebo tie výsledky sú vidieť, nie ako to, koľko krát za deň utrela vyliaty čaj alebo niekomu zadoček. Prebudí vlastnú kreativitu a je to aj pre ňu často zábava.

  • Získava priestor na pozorovanie dieťaťa. Pre mňa je učenie angličtiny doma taká nadstavba kontaktného rodičovstva. Kontaktné rodičovstvo nie je o tom či dieťa nosíte, kojíte na požiadanie a spíte s ním v jednej posteli – to všetko sú iba prostriedky k tomu, aby ste boli so svojim dieťaťom v kontakte a vedeli sa naňho naladiť. Nacítiť, rozumieť mu. Inštinktívne vycítiť, ako reagovať. Rovnako pri učení – ide síce o hry – ale trávite s dieťaťom čas trochu inak a sledujete, ako sa učí. Aké má procesy či problémy pri učení. Máte jedinečnú možnosť ho pozorovať, ako sa správa, keď mu niečo nejde, keď urobí chybu, ako sa sústredí, ako dáva najavo nezáujem. A máte možnosť to už teraz korigovať. Ak nie ste zrovna domškoláci, tak keď nastúpi do školy, niektoré veci si napríklad vôbec nemusíte všimnúť. Napríklad aký má preferovaný učebný štýl a čo naňho najviac funguje. Ako ho najlepšie namotivovať na aktivitu.

A teraz môžete namietať, že "ja nie som učiteľka, neviem čo a ako s ním mám robiť, nenapadajú ma zábavné aktivity"- tak s tým vám ja môžem pomôcť. Vyskúšajte si moju letnú aktivitu RAINBOW POPSICLES úplne zdarma.

👉Stiahnuť si ju môžeš tu: https://www.englishhouse.sk/free





Comments


Featured Posts
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook Basic Square
Archive

subscribe for updates

Congrats! You’re subscribed! Super! Budeme Vám zasielať novinky!

bottom of page